Collectionmedia: Geniaal of oplichterij?

teaser-collectionmedia-com-kl

Het klinkt goed. Een website waar u al uw media overzichtelijk kunt beheren en kunt delen met vrienden en bekenden. Op die manier kunt u altijd en overal ter wereld uw mediabibliotheek raadplegen en direct updaten als u iets nieuws aanschaft.

Op collectionmedia.comkunt u een gratis of betaald account afnemen voor het aanmaken van uw mediabibliotheek. Bij een gratis account mag u maximaal honderd boeken, films, games of muziek cd’s opnemen in uw mediabibliotheek, terwijl dit bij een betaald account van € 59.90 onbeperkt is. Daarnaast wordt u bij een betaald account niet geconfronteerd met irritante reclamebanners.

collectionmedia-com-frontpage

Na de eenvoudige en snelle registratie kunt u inloggen. Het eerste scherm dat verschijnt ziet er met de drie navigatiebalken en de vele invoervelden rommelig uit. De meeste menu-items zijn keurig vertaald, maar een aantal items worden nog steeds in het Engels weergegeven. Een groot leeg vlak met de naam Collectionmedia Statistiek prijkt op het scherm en het is niet duidelijk wat u hier, naast het veranderen van de kleuren, mee kunt. Later zal blijken dat hier alleen de hoeveelheid items in uw mediabibliotheek worden weergegeven en dat u er verder niets mee kunt.

collectionmedia-com-film-rubriek

Door op de navigatiebalk op één van de knoppen Film & TV, Muziek, Video games of Boeken te klikken, wordt er een database getoond met duizenden items van amazon.com. Het eerste wat opvalt, is dat alle gegevens van boeken, cd’s, games op muziek in het Engels zijn. Grafisch is het allemaal geen hoogstandje, want het enige wat van belang is, lijkt de grote advertentiebanner in het midden van het scherm.

U kunt alleen een item toevoegen aan uw mediabibliotheek als deze aanwezig is in de amazon.com database. Omdat amazon.com vrijwel geen Nederlandstalige boeken, cd’s of films verkoopt, zult u het moeten doen met de Engelstalige variant. U kunt naar items zoeken of gebruik maken van de Engelstalige rubricering per onderdeel. Hebt u uw cd, film of game gevonden dan kunt u deze met een knop toevoegen aan uw eigen collectie. Alleen bij de boeken bleek deze optie niet aanwezig te zijn, zodat u geen boeken kunt opnemen in uw mediacollectie. Hebt u eenmaal alle items aan uw mediabibliotheek toegevoegd, dan kunt u deze per onderdeel benaderen via een apart navigatiemenu.

Jammer is dat de opmaak niet verandert als u uw eigen collectie bekijkt. U hebt constant het idee dat u in de database van amazon.com zit. Temeer omdat ieder item nog steeds wordt voorzien van een Nu Kopen link naar amazon.com, zodat collectionmedia.com hier geld aan kan verdienen. Daarnaast is het vervelend dat u de Engelstalige gegevens niet handmatig kunt aanpassen, inkorten of vertalen.

collectionmedia-com-bezoeker

U kunt uw mediabibliotheek delen met anderen. Via een apart navigatiemenu kunt u snel een link posten op meer dan 84 websites zoals bijvoorbeeld Hyves, Facebook of MySpace. Daarnaast kunt u ook een e-mail met een link naar collectionmedia.com versturen naar bekenden. Vreemd is dat wanneer iemand op de verstuurde link klikt, deze helemaal niet uitkomt bij uw mediabibliotheek. De bezoeker komt op een algemene pagina waar een grafiek wordt getoond, maar deze heeft niets met uw collectie te maken. Als de bezoeker vervolgens op een van de rubrieken klikt, krijgt hij de algemene database van collectionmedia.com voorgeschoteld.

Het idee van een online mediabibliotheek is prima. Maar de manier waarop collectionmedia.com dit uitvoert is ronduit slecht. Het enige waarop collectionmedia.com uit is, is om zoveel mogelijk geld te verdienen aan duur betaalde accounts, advertenties en een partnerprogramma met amazon.com. Hier is in principe niets op tegen en misschien zelfs geniaal als dit goed wordt uitgevoerd. Voorwaarde is dan wel dat zowel collectionmedia.com als u er baat bij moet hebben. Helaas is dat nu niet het geval.

Collectionmedia.com

Naam: Collectionmedia.com
Prijs: tot honderd media-items gratis, onbeperkt € 59.90