AVCHD in Canopus Edius

teaser-avchd-montagepakket-canopus-edius

AVCHD in Canopus Edius

In Canopus Edius is niet goed uitgerust als het om originele AVCHD-montage gaat. U kunt weliswaar AVCHD-bestanden importeren, maar deze worden zeer schokkerig weergegeven. Even dachten we nog dat dit kwam doordat de bestanden vanaf de camera werden afgespeeld, maar ook nadat we de bestanden naar de harde schijf hadden gekopieerd, was het niet mogelijk ze vloeiend af te spelen.

Edius is als een van de weinige montagepakketten in staat om een preview te tonen van de MTS-bestanden op de camera. Hebt u een selectie gemaakt van de juiste bestanden op de camera, dan doet u er verstandig aan ze eerst te kopiëren naar de harde schijf alvorens ze te importeren. Zoals gezegd worden de AVCHD-bestanden niet vloeiend afgespeeld. Vanuit de Bin kunt u de bestanden converteren naar AVI met de zeer goede Canopus HQ codec, maar ook hiervoor is een andere oplossing efficiënter en sneller.

avchd-montagepakket-canopus-edius-import-camera

Canopus AVI HQ

Op de website van Canopus kunt u de gratis AVCHD-converter 3.10 downloaden. Er staat op de installatie-dvd van Edius ook een versie, maar die is verouderd en werkt niet correct. Met de vernieuwde versie kunt u rechtstreek bestanden vanaf de camera converteren of bekijken. Daarnaast kunt u nu een keuze maken uit verschillende resoluties of in plaats van converteren naar Canopus AVI HQ kiezen voor een MPEG-2 bestand. De AVCHD-converter werkt vele malen sneller dan de ingebouwde converter en u kunt meerdere bestanden tegelijkertijd omzetten.

De geconverteerde bestanden zien er schitterend uit en u zult geen problemen ondervinden bij het afspelen en bewerken er van. Is de montage klaar, dan kunt u die zowel naar MPEG-2 als AVCHD exporteren. De opties voor AVCHD-export zijn zeer beperkt en de bitrate van maximaal 17 Mbit/s is aan de lage kant. Dat u kunt exporteren naar 80 Mbit/s MPEG-2 files is natuurlijk fantastisch en geeft u de ruimte om ook AVCHD-bestanden van nieuwere camera’s met een hogere bitrate te converteren.

avchd-montagepakket-canopus-edius-blu-ray

Branden naar Blu-ray disk is niet mogelijk vanuit Edius. Hiervoor wordt een verouderde en beperkte versie van Ulead DVD MovieFactory bijgeleverd. Met dit programma kunt u zowel Blu-ray disks als AVCHD-dvd’s branden. U hebt de keuze uit een beperkt aantal dvd menu’s en in beide gevallen wordt de data omgezet naar MPEG-2. Met deze versie van DVD MovieFactory is het niet mogelijk om imagebestanden te maken of de data weg te schrijven naar mappen.

De kwaliteit van de AVCHD-DVD en Blu-ray disk zijn goed, maar evenaren niet de kwaliteit van de bestanden die Edius zelf converteert. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat er een extra converteerslag nodig is om tot een eindresultaat op disk te komen. Het is te hopen dat Edius in een volgende versie zelf in staat zal zijn om te branden naar Blu-ray omdat dit behalve een betere kwaliteit ook nog tijdwinst oplevert.

AVCHD in Canopus Edius

Productnaam Edius 5
Bedrijf Canopus